miercuri, 31 octombrie 2012

Poate public cartea asta

Mai acu vreo 3 saptamani, dupa ce i-am trimis domnului Ioan Es. Pop, care este printre altele redactor la ed. Paralela 45 manuscrisul cartii DRAGOSTE spre publicare, am primit raspuns ca domnul Calin Vasile, directorul editurii, va publica DRAGOSTE pana la targul de carte Gaudeamus. Ca atare am trimis o fotografie facuta de prietenul meu Dragos Netoi, fotograful, spre a fi folosita ca si coperta. Apoi, am primit de la PR editurii, autoarea de literatura pentru copii, Cristina Brostianu, un mail referitor la lansarea cartii. Care s-a stabilit pentru data de 23 noiembrie 2012 orele 18:00 in cadrul targului e carte Gaudeamus. Nu dupa mult timp, am primit alt mail, prin care mi se solicita sa aprob aceasta coperta:


care trebuie sa recunosti ca e misto, dar ceea ce mi se pare mie ca o strica este banderola aia cu numele colectiei, care nu-mi place deloc. I-am spus PRului ca aprob coperta numai daca dispare banderola respectiva, si daca se poate chiar si numele meu. Am primit ca raspuns ca elementul respectiv nu poate fi scos. Intre timp, primisem si contractul pe care editura probabil ca il incheie fara alte discutii cu autorii. Asa ca i-am trimis PRului urmatorul text :)

Uite Cristina, asa cum vad eu lucrurile, nu prea am avantaje daca public cartea asta la voi,  adica, daca o public e aproape ca si cand n-as publica-o. Contractul pe care mi l-a trimis nenea care mi l-a trimis este cel putin nesimtit. Printre altele sunt si avocat si iti pot spune asta in cunostinta de cauza. Nu stiu ce autori romani ati publicat voi, de fapt stiu si pot sa va asigur ca eu nu sunt ca ei. Eu printre altele ma respect, imi cunosc valoarea si imi si cunosc drepturile. Acum imi spui ca colectia, ca bla bla bla... Nu vreau nicio banda cu numele colectiei pe cartea mea. Ca atare, transmite-le mai marilor editurii ca daca vor sa publice cartea, sa-mi faca un contract rezonabil, sa am si eu de castigat ceva publicand la voi, ca eu, sincer, nu sunt nici sclavul, nici fraierul nimanui si pot sa investesc si singur 1000 lei sa-mi scot un tiraj de 200 ex. cat scrie in contractul care mi-a fost trimis. Contractul sa fie pe 2 ani, tirajul sa fie de minimum 1000 de exemplare, ca 200 de ex. abia acopera librariile din Bucuresti, difuzarea sa fie in toate librariile importante din tara, drepturile de autor sa fie 20% per exemplar vandut in librarie si 40 % per exemplar vandut la lansarile pe care le fac eu, ca daca dati procentul asta librariilor puteti sa mi-l dati si mie, pretul de vanzare al unei carti sa fie de minumul 25 lei, daca nu chiar 33 asa cum iti spuneam, ca asta nu-i de carte de 15 lei si nu se adreseaza publicului aluia care citeste revistele literare, gen Romania literara, Luceafarul, Convorbiri literare si mai stiu eu care, vreau 20 de exemplare din fiecare tiraj publicat, drepturile de autor, in cazul publicarii cartii in strainatate sa fi de 90% pentru mine, asa am incheiat si cu Cartea Romaneasca si cu Trei si cu Herg Benet, vreau minimum 50 de carti pentru presa si mai sunt si altele care acum nu imi vin in minte... Multumesc! 


Si n-am mai primit niciun mail dupa asta... 
Ceea ce vreau sa subliniez este:

1. Ca prefer sa dau cartea pe net decat sa cesionez drepturile de autor unei edituri care nu ma respecta si care, nerespectandu-ma pe mine, care se stie ca-s dracu gol, implicit nu respecta autorii romani in general

2. Ca voi publica aceasta carte fara banderola respectiva or la Paralela 45, daca imi trimit un contract rezonabil, or la alta editura care imi va face o propunere avantajoasa, or pe banii mei, cum e de altfel cel mai intelept, pentru ca majoritatea editurilor din Romania, pe langa faptul ca nu stiu sa vanda carti de poezie (nu exista "poezia nu se vinde", daca sti sa vinzi, vinzi si gheata la polu nord), trateaza autorii romani ca pe niste fraieri, cu mici exceptii, evident.

3 comentarii:

  1. Interesanta carte, iar coperta mi se pare inspirata. Imi place ca iti sustii punctul de vedere fara a acorda atentie potentialelor consecinte negative care ar putea izvora din declinarea unui contract cu o editura prestigioasa. Sincere felicitari.

    P.S. - PULA O MAI SUGI?

    RăspundețiȘtergere
  2. Mersi. Pula o sug doar cand imi imprumuta maica-ta gura, asa cum ne-a fost intelegerea. Tu?

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai reusit sa publici cartea in conditiile impuse de tine? La ce editura?

    RăspundețiȘtergere