Medi, cu ochiul sticlos
este al doilea volum de poeme
marca Marius Ghilezan aparut anul acesta la ed. Brumar. Pentru cititorul
obisnuit cu lamentourile si visceralitatile poetilor ultimilor vreo 15 ani,
cartea poate parea o oaza de lumina intr-un desert de cacat, iar ea chiar asta
si este. Pe langa o forma grafica excelenta poseda si un fond pe masura, fiind
in ansamblul ei „un poem cosmogonic despre energia vie care guverneaza intreg
universul”, cum imi spunea insusi autorul, sau mai bine spus, asa cum vad eu, un
poem de dragoste inaltandu-se incandescent ca un duh dintr-un strop de eden,
chiar daca dragostea despre care vorbesc este de tara, de natura sau chiar
platonica. De-aceea, pentru cititorul neobisnuit cu metafora profunda, poezia
lui Marius Ghilezan poate parea absonsa, poetul remarcandu-se, cum ii sade bine
unui retor, prin puterea de a sugera lucrurile decat prin cea de a le spune
fatis: „un sir de bucle fine/ cercuri multe ce nu se petrec/ imbinari de taina/
invart roata, in surdina pasilor ceresti...” (Cabala) sau „luminoasa, vie/
chimie a naturii/ te prind zemoasa in brate cu ochii...” (Tren indian) sau „Te
simt, precum aluna coapta,/ tare in patu-mi instelat,/ pielea mea goala
asteapta/ parul tau – abanos pastelat.” (Sex on the beach).
Structurat in 6 parti, una mai
exotica decat celalalta, volumul este
presarat cu o sumedenie de versuri cu mai multe taisuri, cu mai multe
semnificatii, pe care i le voi lasa cititorului sa le surprinda spunand ca
sclipirile lor transcend si in acelasi timp amplifica cultura romana. Esential
este ca nu lipsesc nici versuri sau chiar poeme intregi tintinde spre clasa
politica romaneasca actuala, spre politica retarda, nepoliticoasa, dezastruoasa
si pupincuroccidentalista a acesteia, care a transformat romanii in sclavi, si
spre starea lamentabila a lumii intregi. In acest sens, poemul „Epava din
Zakynthos” este edificator, epava fiind un simbol al Romaniei prezentului, si
nu mai putin al lumii intregi, o lume guvernata statanist, spre dezbinarea,
saracirea, indobitocirea si exploatarea omului, de-aceea il si citez integral:
Epava din Zakynthos
I History
Ai văzut epava din
Zakynthos?
- Oh, nu, naufragiului i-am
braconat
peştii sabie din trupul
ciuruit,
sfârtecat de cioburi,
atunci când Atenei îi ardea
chipul
şi-acum mai văd, păstăi de
foc,
straturi de gene strivite de
bocanc.
Bătăile în scuturi
tocau revolta privirilor
azurii
voyeri în costume s-au
travestit în femei
cu accent barbar pe “i”
bubuiau Termopilele,
chipurile, Hephaistos a lăsat
datorii,
printre coline se numărau
coloanele
Acropolei i-au căzut
zeciuitorii,
iar regelui îi picura asfalt
din ochi.
-Ştiu eşti trist, prieten
drag,
perşii-au ridicat la cer
corăbii
şi nu mai bat la Salamina
marea,
străini cu vergile s-au
extrădat;
în conturile poeticei Arcadia
cresc spini şi bolovani,
turişti se duc la Halkidiki,
precum Ulise în Ithaca.
Nu de la Râm i se trage
prinsoarea,
mi-e teamă că ţi-ai înecat
în plâns visarea,
dar, oare, poate muri marea?
- Din bănci străine se trimit torpile,
cum îi apăr Parnasului
uneltirea?
Regatul regelui?
Oracolului halucinogenul gaz,
şi Apolinicul templu de extaz?
Eu cine sunt?
M-a sedus Zeus şi m-a înviat
marea,
Numele Europa ridică molotoave
în aer,
mi-e dragă Afrodita şi guler
spuma mării
mi-a fost până aici.
II Taina Regelui
- Prietene, Regele e tulburat
harpa iubitei s-a transformat
în bici,
chimvalul nu mai cheamă la
luptă,
nici Clio nu mai poate îndulci
fierea habotnicului trezorier,
străinul vrea şi marea şi
faima,
vrea insule şi carne-n
abatoare.
- Îl văd pe Rege, îi sunt
ochii epave ce cu jind privesc
goalele herghelii din Asturias
şi mările şoaptelor sidefii,
întinsele ape.
Se-ndepărtează tainele,
sunt luate amanet cu insule
ionice
şi sparte catodice,
corăbii mii, republici
arvunite corinturi dezleagă,
monetăriile mondiale
deschid ceaprăzării şi bungee
jumping-uri
cu firul tăiat şi fise
alogene,
toate au fost ale lui
de aici, din stâncă, dincolo
de nori
şi acum marea conflagraţie
îl mestecă mărunt,
îi face procese
plec să-i fiu sfetnic de taină
n-au cum să-i mute Olimpul,
cetăţile şi marea.
Recuperatorii nu ştiu să vândă
mituri esenţiale.
O lacrimă zvântă arşiţa,
Regelui i s-a impus depresia
cine să mai cultive muza?
Socrate devine platonic,
Diogene nu se mai dezbracă,
Epava rămâne pe loc.
Zakyntos aşteaptă sub acelaşi
soare
turişti să tragă cardul
şi brosca înspre adâncuri.
Vrand nevrand, sunt nevoit sa
spun surazand ca, in contextul cultural-social-politic actual „Medi, cu ochiul
sticlos” este, pe langa o aparitie surprinzatoare, un volum de poezii
excelent.
asa, recomanda-l pe Ghilezan... :)
RăspundețiȘtergerecat ti-a dat? sunt buni banii de la Gold Corporation, dom' senator?
sunteti la fel de penibili amandoi
Lancranjan, Ghilezan, Braia... asa face un om alegerile de viata :) bravo, dom' senator, bravo, cine zicea ca n-ai caracter sau ca toate-s amestecate in capul tău? niste rauvoitori...
RăspundețiȘtergeredomnilor, relaxati-va, candva veti intelege ca lucrurile nu sunt neaparat asa cum credeti dvs ca sunt... mai lasati egoismul si cultivati altruismul. mai lasati judecata si cultivati toleranta... de ce proiectati pe mine ceea ce sunteti voi?
RăspundețiȘtergereprezint o si pe asta, daca tot ai inceput: http://geluvlasin.blogspot.ro/2012/09/eveniment-literar-in-spania-dimensiuni.html
RăspundețiȘtergerepai uite c-ai prezentat-o tu.. ce sa va zic, sunt oameni si oameni pe lumea asta, unii sunt mai talentati altii mai putin talentati ca scriitori.. dar fiecare dintre cei care sunt scriitori au oameni care ii apreciaza mai mult decat pe altii mai talentati sau mai putin talentati din punctul de vedere al altcuiva.. lucrurile in literatura sunt relative.. depinde din ce perspectiva privesti opera..
RăspundețiȘtergeremai bine lasati cacaturile si va uitati la documentarele astea de le pun.. poate reusim sa facem ceva constructiv..