Când scriu poezie mintea mea e un păianjen iar vorbelele mele sunt fluturi, fluturi prin stomac, dar asta nu-i decât un mic preludiu, poate fără legătură cu problema pe care o voi aborda. Mai acum o vreme, pe blogul distinsului scriitor Mugur Grosu, o foarte simpatica domnisoara, acum doamna, pe nume Gabi Mâncu, sau mai pe gustul meu, Gabisa, care tocmai işi publicase debutul, Număr scame, la editura Vinea, era acuzată de plagiat, fapt care a stârnit un mic scandal amuzant foc şi-ngroparea autoarei în uitare, de parcă cine ştie ce mare crimă ar fi săvârşit. Dacă te uiţi în DEX observi că plagiat înseamnă operă literară, artistică, ştiinţifică a altcuiva însuşită şi prezentată drept creaţie personală. Opera la care se referă distinsul Mugur este următoarea:
sunt într-un gol
pierd prea mult
nu pot scăpa de ură
creşte ca un muşchi peste tot corpul
o scot la plimbare
mă urăsc pentru că descopăr cea mai fragilă
parte a mea
nu o bănuiam până acum
aştept să scap dintr-o altă încercuire
la dracu, nu se mai termină
în loc de cap ai televizorul unde
rulează filmele greţoase ale celorlalţi
gândurile nu mai sunt împotrivă ci pentru
vreau să fiu pentru tine
o intrare continuă
o să mă tragi de limbă
până se va face autostradă între noi
îmi place să mă electrocutezi
este mai mult decât o beţie
cum am reuşi să ne continuăm unul pe altul în lipsă
în lipsa unui drog mai devastator
nu mai spun nimic
prizez înfometată liniştea
ne-am rănit prea mult cu propriile nereuşite
ieşirea din încercuire este aproape
nu o văd dar
urlă la mine.
Ceea ce nu este bolduit aparţine autoarei. Adică: la dracu. Restul îi aparţine poetului Ovia Herbert :)) Ceea ce-i foarte amuzant...
În cartea Postmodernismul românesc Mircea Cărtărescu spune că pastişa, chitschul, plagiatul, intertextul, bla bla bla, sunt, ca să zic aşea, fapte de la care scriitorul postmodern nu se dă în lături. Ceea ce rezuta de-aici e că Gabisa este o autoare extrem de postmodernă care a avut ghinionul să-şi publice debutul în lumea a treia.
:)))
RăspundețiȘtergereNici nu stiu daca-i de ras, da rad. La dracu...
Buna seara domnule scriitor genial. Va doare capul?
RăspundețiȘtergereceea ce este bolduit si nebolduit apartine autorului si nici macar nu este tot textul... deci gabisa nu are in text nici macar virgula sau punct pentru originalitate
RăspundețiȘtergeredeci intertext
mai verifica odata sursele sgb erau pe ulei sigur
MUITSAAA
RăspundețiȘtergereoricum, in textul tau vorbele astea erau presarate printre altele, de unde rezulta ca vorbim despre alt text, chiar daca unul facut din vorbele tale... e textul ei, dar iti trebuie multa obiectivitate ca sa+ti recunosti asta
RăspundețiȘtergeresgb,
RăspundețiȘtergereai o problema! tot textul de mai sus este al meu. ne referim la cuvinte. iar aceasta este doar o varianta. deoarece am scris mai multe variante, mult mai lungi si logic cu mai multe versuri care inca nici nu au aparut "oficial" (adica pe net sau hartie). singurul lucru care ii aprtine, daca asta poate fi numit contributia ei... sunt taieturile altfel ale versurilor. daca asta este singura ei contributie, trage si tu o concluzie cu obiectivitatea ta!
si ce naiba cauta cartarescu in faza asta?
si de unde te'ai trezit tu dupa atata timp cu subiectul acesta?
SGB, nu stiu cum sa-ti spun sa nu te superi. Imi place foarte mult poezia ta, Sageata neagra. De cand am citit-o prima data, acum vreo doua veri, am simtit ca parca eu as fi scris-o intr-o viata viitoare. Am vrut sa bag "la dracu", dar are deja "ce dracu" si chiar nu stiu. Cu ce as putea inlocui?
RăspundețiȘtergereNu stiu Ovia, mie mi+a placut cartea ei si cred ca nu ar trebui ingropata in uitare pentru ca contine un text cu expresiile tale... sa+ti dau un exemplu: Mona Lisa e un tablou pe care l+a pictat davinci. dar exista mai multe monalise ultrioare, care sunt identice, doar ca au ochii albastri, sau cine stie ce poseta pe umar, sau etc. chiar si tu recunosti ca taietura versurilor e alta, eu stiu ca textul tau mai contine printre expresiile astea si altele, deci textul e altul. eu l+am vazut pe sociu publicand pe clubliterar texte de+ale lui eminescu din care erau scoase cateva expresii, deci... uite si cateva trasaturi ale postmodernismului:
RăspundețiȘtergere"
- scriitorul postmodern traieste apasat de povara secolelor anterioare, fiind constient ca totul a fost deja scris; el trebuie acum sa reinvesteasca fragmentele culturale cu sens, potrivit sensibilitatii sale;
- scriitorul postmodern respinge nemesis-ul, prefera jocul cu limbajul si colajul de sintagme, de teme sau de motive din epocile literare apuse;
- citatul ironic, jocul cu modelele prestigioase, parodierea modelelor, diagul intertextual, parafraza, indica presiunea livrescului asupra existentei;
- granitele culturale, limitele genurilor si ale speciilor literare se anuleaza;
- literatura este inscenata, in mod ludic, fara tragism si fara inocenta;
- fragmente, sintagme, laitmotive, atitudini din texte venerate sunt, reasamblate si puse intr-o noua lumina;
- trasaturi ale literaturii postmoderniste: desolemnizarea discusului, valorificarea prozaismului, cuprinderea diversitatii realului, refuzul stilului inalt, ermetic si impersonal, valorificarea creativa si recuperatoare a stilurilor poetice consacrate, prin ironie, parafraza si parodie, practicarea unei poetici a concretului si a banalului, receptivitatea fata de livresc, in forma intertextualitatii, a metatextualitatii, si a transtextualitatii;"
ala e un text perfect Ioana. nu poate suferi ajustari ;)
ce "uiti" matale sa spui e ca Gabisa si-a insusit si un text de-al Elizei Nicolaina, si ca editorul Tzone a declarat oficial ca aceasta "regretabila" fapta trebuie "reparata", si ca va retrage cartea sau va scoate foile de la final, mama ei de intersextualitate, ce ne mai place sa parfumam cacatul in loc sa-l mutam din sufragerie, poate ca maine si violul va deveni gen literar, sa ingrosam randul creatorilor ponegriti pe nedrept
RăspundețiȘtergere